شفته پلو شفته پلو .

شفته پلو

سفر در زمان و پارادوكس پدر بزرگ

سفر در زمان و پارادوكس پدر بزرگ

در فيلم‌هاي زيادي سفر در زمان به تصوير كشيده شده كه البته در اغلب آن‌ها شاهد ايجاد مشكلات فراواني پس از پايان سفر هستيم و قوانين اساسي جهان در آن‌ها زيرسوال مي‌روند. براي مثال فرض كنيد به گذشته سفر مي‌كنيد و مانع آشنايي پدر و مادر خود مي‌شويد پارادوكس پدر بزرگ ، با اين كار موجوديت شما زير سوال مي‌رود.

x8_vask.jpg

اين مسئله مهم با نام «پارادوكس پدربزرگ» شناخته مي‌شود، اما اخيرا يك دانشجوي فيزيك از دانشگاه «كوئينزلند» استراليا به نام «ژرمن توبر» اعلام كرده كه روي «اعداد مربع» كار كرده تا امكان سفر در زمان بدون ايجاد پارادوكس ممكن شود. توبر گفته:

«ديناميك كلاسيك مي‌گويد اگر شما از وضعيت يك سيستم در زمان مشخصي اطلاع داشته باشيد، به تاريخچه سيستم دست پيدا مي‌كنيد. با اين حال نظريه نسبيت عام انيشتين حلقه‌هاي زماني يا سفر در زمان، جايي كه رويداد مي‌تواند در گذشته و آينده رخ دهد را پيش‌بيني مي‌كند

محاسبات اين فيزيكدان نشان مي‌دهد فضا-زمان مي‌تواند خود را به گونه‌اي سازگار كند تا از پارادوكس جلوگيري كند. به عنوان مثال تصور كنيد فردي به گذشته سفر مي‌كند تا از شيوع يك بيماري جلوگيري كند، در صورتي كه اين ماموريت با موفقيت انجام شود ديگر بيماري براي شكست دادن در گذشته وجود ندارد.

پژوهش توبر كه در ژورنال «Classical and Quantum Gravity» به چاپ رسيده، به اين موضوع اشاره مي‌كند كه بيماري از روش‌هاي ديگري شيوع پيدا مي‌كند و مي‌تواند از پارادوكس جلوگيري كند و مسافر زمان هركاري كه انجام دهد، نمي‌تواند جلوي اين بيماري را بگيرد.

درك كار توبر براي افراد عادي چندان ساده نيست، اما اين پژوهش به بررسي تاثير فرايندهاي قطعي و غيرتصادفي روي چندين منطقه دلخواه در فضا-زمان مي‌پردازد و نشان مي‌دهد كه چگونه منحني زماني بسته مانند آنچه انيشتين پيش‌بيني كرده بود مي‌تواند با قوانين اراده آزاد و فيزيكي كلاسيك مطابقت داشته باشد.

اين تحقيق يك فرضيه ديگر در زمينه سفر در زمان را نيز برطرف مي‌كند. طبق اين فرضيه سفر در زمان امكان‌پذير است، اما مسافران زمان در انجام كارها با محدوديت مواجه مي‌شوند و نمي‌توانند كاري كنند كه باعث ايجاد پارادوكس شود. در مدل جديد اين محدوديت وجود ندارد و پارادوكس نيز غيرممكن است.

با وجود چنين پژوهشي و همچنين تحقيقات گسترده ديگر، در حال حاضر سفر در زمان غيرممكن است و در آينده نزديك نيز نبايد منتظر ساخت ماشين زمان باشيم.

منبع: سايت يك سوال


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۵۲:۱۲ توسط:sam موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :